İBRAHİM 35 / 36 |
وَإِذْ قَالَ
إِبْرَاهِيمُ
رَبِّ
اجْعَلْ
هَـذَا الْبَلَدَ
آمِناً
وَاجْنُبْنِي
وَبَنِيَّ أَن
نَّعْبُدَ
الأَصْنَامَ
{35} رَبِّ
إِنَّهُنَّ
أَضْلَلْنَ
كَثِيراً
مِّنَ
النَّاسِ فَمَن
تَبِعَنِي
فَإِنَّهُ
مِنِّي
وَمَنْ عَصَانِي
فَإِنَّكَ
غَفُورٌ
رَّحِيمٌ {36} |
35. Hani
İbrahim şöyle demişti: "Rabbim, şu şehri emniyetli kıl! Beni de oğullarımı
da putlara tapmaktan uzak tut!
36.
"Rabbim, çünkü onlar insanlardan bir çoğunu saptırdılar. Artık kim bana uyarsa
işte o bendendir, kim de bana isyan ederse ... Gerçekten Sen, günahları
bağışlayansın, Rahimsin."
Yüce Allah'ın:
"Hani İbrahim şöyle demişti: Rabbim şu şehri emniyetli kıl!"
buyruğunda kastedilen şehir Mekke'dir. Buna dair açıklamalar daha önceden el-Bakara
Süresi'nde (126. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.
"Beni ve oğullarımı
da putlara tapmaktan uzak tut!" Yani beni putlara ibadet etmekten uzak bir
kimse kıL. "Oğullarımı" sözü ile de sulhünden gelen oğullarını
kastetmişti ve bunlar sekiz kişi idiler. Onlardan hiçbiri bir puta tapmış
değildir. Bunun Yüce Allah'ın, kendilerine dua etmesini murad ettiği kimselere
bir dua olduğu da söylenmiştir.
el-Cahderı ve İsa;
"Beni. .. uzak tut" buyruğunu; (...) şeklinde kat' hemzesi ile
okumuşlardır, mana birdir. Mesela; "Bu işten uzak durdum" denildiği
gibi; "Ben o kimseyi, o işten uzak tuttum, o da o işten uzak kaldı"
denilir.
İbrahim et-Teymi de
kıssa anlattığında şöyle derdi: İbrahim el-Halil: "Beni de oğullarımı
da" babamın ve kavmimin o putlara taptığı gibi "putlara tapmaktan
uzak tut" dediğine göre; artık kim bela ve imtihandan yana kendisini emin
görebilir ki?
"Rabbim, çünkü
onlar insanlardan bir çoğunu saptırdılar." Putlar saptırmanın sebebi
olduklarından dolayı mecazi olarak saptırma fiili de onlara izafe edilmiştir.
Çünkü putların kendileri cansızdır, herhangi bir fiilde bulunamazlar.
"Artık kim
bana" tevhidde "uyarsa işte o bendendir." Benim dinimin
mensuplarındandır. "Kim de bana isyan ederse" şirk üzere ısrar ederse
"gerçekten Sen günahları bağışlayansın, Rahimsin."
Denildiğine göre bu
sözleri şanı Yüce Allah'ın kendisine şirk koşulmasını bağışlamayacağını ona
bildirmesinden önce söylemiştir.
Şöyle de açıklanmıştır: Ölümünden
önce masiyetinden tevbe eden kimseler için günahlarını bağışlayansın, Rahimsin
demektir. Mukatil b. Hayyan da: "Kim de bana" şirkten daha aşağı
günahlar hususunda "isyan ederse ... " demektir, diye açıklamıştır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN